Specialist in faciliteren

Janneke Tanja

Verhalenverteller, historica, trainer, ambtenaar, facilitator, acteur, secretaris… ik ben het allemaal, of ik ben het geweest. Jarenlang combineerde ik mijn liefde voor verhalen, taal en theater met een baan bij de rijksoverheid. In de loop van de tijd kwam ik er achter dat het kruispunt van die twee werelden voor mij de meest interessante plek was om te werken. In een rol waarbij ik mensen uit kan dagen te gaan spelen, verbeelden en verwoorden – en op die manier nieuwe kanten aan zichzelf te ontdekken, of een nieuwe kijk op vraagstukken te vinden.

En dus stapte ik uiteindelijk de overheid uit, en richtte ‘Behind the Story’ op. Ik werk als verhalenverteller, als trainer vertellen en presentatietechnieken, en als creatief facilitator voor brainstorm- en andere denksessies. Binnen de Facilitation Academy geef ik trainingen ‘storytelling’.

Video

In mijn video-interview verhaal ik waar mijn passie voor verhalen vertellen vandaan komt. Laat je meevoeren door mijn verhaal.

Storytelling?

‘Storytelling’ is zo’n term die overal opduikt, en waar iedereen iets anders mee lijkt te bedoelen. Wat storytelling voor mij betekent? Een goed verhaal vertellen, en een verhaal goed vertellen… Een verhaal dat wáár is, dat past bij jou, bij de groep waar je het aan vertelt en het doel waar je het voor wilt gebruiken.

Als facilitator gebruik ik verhalen om een goede sfeer in een groep neer te zetten, bijeenkomsten richting te geven en als metafoor voor de vragen die op tafel liggen. Dat laatste biedt veiligheid – zolang je over het verhaal praat gaat het nog niet over de echte wereld, en kun je dus vrij nadenken.  Als trainer gebruik ik verhalen als oefenmateriaal. Omdat ze bekend zijn, duidelijke lijnen hebben, en – ook hier weer- veilig zijn. Het is maar een sprookje toch? Dus oefen nu eens met Roodkapje voor je je aan dat complexe en inhoudelijk gevoelige beleidsverhaal waagt.

Ik ga graag met mensen op zoek naar wat zij zelf met verhalen in hun bijeenkomsten kunnen, naar manieren waarop ze zelf met meer zelfvertrouwen een verhaal aan die groep kunnen vertellen, en naar de verhalen die voor hen kunnen werken om intern de processen te versnellen.

Mijn achtergrond

Heel wat jaren geleden alweer studeerde ik af als historica aan de Universiteit van Leiden. Daarna was ik 20 jaar rijksambtenaar, en in die tijd heb ik een hoop cursussen gevolgd over beleid maken, overleggen, brainstormen en wat al niet meer. Uiteindelijk schoof ik zelf de trainings- en faciliteerkant op, met een opleiding tot trainer communicatieve vaardigheden, en leergangen en masterclasses creatief denken en – faciliteren van onder meer Innovision en het COCD.
Daarnaast ontwikkelde ik ook mijn theaterkant, met verteltrainingen in binnen- en buitenland, wat clownswerk, stemtrainingen, en een hoop improvisatie-toneel; in dat laatste heb ik ook een trainersopleiding gevolgd. Ik mix en match graag technieken, zodat er voor elke vraag weer maatwerk ontstaat.

Blij van…

Ik kan als trainer echt genieten van het moment dat het ‘klikt’ bij iemand. Dat hij ineens een nieuwe laag in een metafoor ziet of aanhaakt bij een opmerking van een collega en een briljant idee heeft, of zij alle schroom van zich afwerpt en vol overtuiging vertelt wat haar drijft in haar werk en waarom dat belangrijk is voor dit project.

Als verteller is er dat bijna niet te definiëren moment dat je wéét dat het gelukt is, dat je luisteraars echt mee zijn in het verhaal, dat ze het zíen en horen en ruiken… Een kind heeft op dat moment stralende ogen en schuift elke paar minuten een paar billetjes dichterbij. Een volwassene laat dat minder direct merken – maar toch, je voelt het… Dat is het moment dat ik weet dat ik het mooiste vak van de wereld heb!

Trainingen

Tell a story! – Vertellen als werkvorm

Leer hoe je ontspannen voor de groep een goed verhaal kunt vertellen.