In een eerdere blog (Een goede check-in: o zo belangrijk) heb ik al aangegeven dat ik er voorstander van ben om de onderlinge kennismaking tussen de deelnemers als onderdeel van de check-in op te nemen. Maar de grote vraag is: … Lees meer
In een dorpje woonde een hele vaardige smid. Hij kon met zijn hamer, tangen, vuur en water de mooiste ijzeren voorwerpen maken. Zijn klanten kwamen dan ook van heinde en ver om mooie hekwerken en ander voorwerpen bij hem te … Lees meer
Tijdens de trainingen die we bij de Facilitation Academy geven hameren we er steeds op dat het cruciaal is dat je je als facilitator volledig richt op het proces en er voor zorgt dat je inhoud (content) neutraal bent. Met … Lees meer
De Ja maar-battle, je hebt het vast al eens meegemaakt. Twee gesprekspartners beginnen steeds ieder hun zin met “Ja, maar..” gevolgd door een tegenwerping op het voorgaande. Ja, maar leidt vaker tot besluiteloosheid en frustratie dan tot een constructief plan. … Lees meer
Tijdens trainingen krijg ik regelmatig de volgende vraag: “Binnen ons bedrijf hanteren we een standaard aanpak (proces) voor het beantwoorden van specifieke vragen of voor het oplossen van problemen. Dat proces passen we geregeld toe. Nu merken we in de … Lees meer
Als je met groepen werkt wordt er veel gecommuniceerd. Meestal gaat dat goed. Je hebt een programma voorbereid en in deze voorbereiding zitten ook de woorden die je wilt gebruiken. Echter, soms loopt de communicatie en de interactie geheel anders … Lees meer
Een goede check-out is voor een meeting net zo belangrijk als een goede check-in. Ook voor de check-out geldt dat opdrachtgevers daar vaak geen tijd aan willen besteden. Veel gehoorde opmerkingen hierover zijn: “We hebben toch alles al gezegd?”, of … Lees meer
Ik werk als trainer/facilitator veel met groepen en in het verleden trapte ik toch nog regelmatig in de ‘weerstand val’. Zeker als ik moe was of mijn focus richtte op een lastig programma, zag ik de weerstand (te) laat. Het … Lees meer
Veel opdrachtgevers willen tijdens een workshop de deelnemers zo snel mogelijk aan de oplossing van hun vraagstuk laten werken. Tijd om even contact met elkaar te maken wordt vaak als overbodig gezien. “We kennen elkaar al en de deelnemers weten al … Lees meer
Iedereen doet wel eens iets onhandigs, toch? Ik in ieder geval wel helaas… Afgelopen week kreeg ik na afloop van een workshop complimenten voor de rust en openheid die ik uitstraalde. Een deelnemer mailde: “Knap hoe jij elke vraag, elke … Lees meer