Auteur: Ocker Repelaer van Driel Inleiding Bij de Facilitation Academy krijg ik met enige regelmaat de vraag: “In mijn organisatie gebruiken wij muziek alleen voor ‘binnenloop en sfeer’. Is er iets van theoretische onderbouwing te geven waaróm jullie bij Music … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Perspectiefwisseling voor de deelnemers Tijdens een workshop laat je als facilitator de deelnemers vaak vanuit een ander perspectief naar het vraagstuk kijken. Voorbeelden hiervan zijn: Het gebruik van dierenkaarten: hoe zou een leeuw naar dit vraagstuk kijken? … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Inleiding In een eerdere blog (Een goede check-in: o zo belangrijk) heb ik al aangegeven dat ik er voorstander van ben om de onderlinge kennismaking tussen de deelnemers als onderdeel van de check-in op te nemen. Maar … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Een sprookje In een dorpje woonde een hele vaardige smid. Hij kon met zijn hamer, tangen, vuur en water de mooiste ijzeren voorwerpen maken. Zijn klanten kwamen dan ook van heinde en ver om mooie hekwerken en … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Inleiding Tijdens de trainingen die we bij de Facilitation Academy geven hameren we er steeds op dat het cruciaal is dat je je als facilitator volledig richt op het proces en er voor zorgt dat je inhoud … Lees meer
Auteur: Marieke van Laar Inleiding De Ja maar-battle, je hebt het vast al eens meegemaakt. Twee gesprekspartners beginnen steeds ieder hun zin met “Ja, maar..” gevolgd door een tegenwerping op het voorgaande. Ja, maar leidt vaker tot besluiteloosheid en frustratie … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Tijdens trainingen krijg ik regelmatig de volgende vraag: “Binnen ons bedrijf hanteren we een standaard aanpak (proces) voor het beantwoorden van specifieke vragen of voor het oplossen van problemen. Dat proces passen we geregeld toe. Nu merken … Lees meer
Auteur: Frank Snieder Als je met groepen werkt wordt er veel gecommuniceerd. Meestal gaat dat goed. Je hebt een programma voorbereid en in deze voorbereiding zitten ook de woorden die je wilt gebruiken. Echter, soms loopt de communicatie en de … Lees meer
Auteur: Henri Haarmans Inleiding Een goede check-out is voor een meeting net zo belangrijk als een goede check-in. Ook voor de check-out geldt dat opdrachtgevers daar vaak geen tijd aan willen besteden. Veel gehoorde opmerkingen hierover zijn: “We hebben toch … Lees meer
Ik werk als trainer/facilitator veel met groepen en in het verleden trapte ik toch nog regelmatig in de ‘weerstand val’. Zeker als ik moe was of mijn focus richtte op een lastig programma, zag ik de weerstand (te) laat. Het … Lees meer