Integraal en optimaal begeleiden van groepen

Boost je (participatief) praktijkgericht onderzoek met faciliteren

Als je als onderzoeker of PhD-student praktijkgericht of toegepast wetenschappelijk onderzoek uitvoert, ga je de interactie aan met de omgeving (de praktijk). Bij dit onderzoek gaat het er om dat je de kennis die je tijdens je studie opgebouwd hebt inzet om een concrete situatie te verbeteren of om een probleem in de praktijk op te lossen. Soms werk je met individuen, maar op andere momenten met groepen. Is je onderzoek participatief van opzet, dan zoek je de individuen of groepen zelfs bewust op. Op dat moment loop je er tegenaan dat je tijdens je studie niet geleerd hebt om een groep te begeleiden. Het wordt nog lastiger doordat je zowel je inhoudelijke boodschap wilt overbrengen als de groep wilt begeleiden in het leer- of veranderingsproces. Dat zijn twee petten die maar moeilijk te combineren zijn.

Facilitatietechnieken helpen je uit deze moeilijke situatie. Speciaal voor onderzoekers en PhD-studenten die praktijkgericht onderzoek doen, hebben we, Nel Mostert en Henri Haarmans, in 2018 een opleiding ‘Faciliteren voor PhD-studenten’ ontwikkeld en gegeven. Deze praktijkgerichte opleiding geeft je handvatten om een goed ontwerp te maken voor je bijeenkomst, biedt vele direct inzetbare werkvormen, leert je om te gaan met groepsdynamica en ‘lastig’ gedrag en nog veel meer.

Kortom: het geeft jou houvast als je de volgende keer weer voor de groep staat.

Geïnteresseerd?

De volgende driedaagse opleiding start op 20 februari bij de VU. Wil je weten wat we de eerste keer behandeld hebben lees dan het woordelijke verslag en de bekijk de video-impressies bij dit verslag..

Meer info en aanmelden