Integraal en optimaal begeleiden van groepen

In menige organisatie is er meer aandacht voor de communicatiemiddelen dan voor de communicatie zelf

Smartphonevirus

Eindelijk is er tijd voor het overleg dat jij met veel moeite hebt belegd. Het was een hele uitdaging om een tijdstip te vinden waarop iedereen kon. Je bent in de zaal, iedereen komt binnendruppelen. Je vertelt wat er op de agenda staat. Nog voor jullie goed en wel begonnen zijn, zie je daar echter de eerste mobieltjes verschijnen: stiekem onder de tafel, net als vroeger de spiekbriefjes in het etui. Wat doe je daar nou mee? Bespreek je het? Doe je alsof je het niet ziet?

Je kunt ook kiezen voor een creatievere oplossing, bijvoorbeeld:

  • Spreek af om de eerste tien minuten van de bijeenkomst te gebruiken om telefoon en mail te checken of koffie en thee te halen. Daarna begint de bijeenkomst echt en gaan de telefoons weg.
  • Maak juist gebruik van al die telefoons in de zaal. Poneer een stelling of vraag en laat mensen daarop reageren via een site of app (zoals Kahoot, Yallenge of Yammer).
  • Leg een petje op tafel, het zogenoemde ‘WhatsPetje’: je mág je telefoon gebruiken, maar alleen als je het petje ophebt. Draagt een ander het petje? Dan moet je even wachten.
  • Verdeel de ruimte in een deel A en een deel B. Vraag mensen om in gedeelte A te gaan zitten als het onderwerp voor hen relevant is. Wie daar zit, mag niet op zijn telefoon te kijken. Wil iemand met een half oor luisteren, dan gaat die persoon in gedeelte B zitten, waar hij eventueel met zijn telefoon in de weer kan zijn. Zo is het voor iedereen duidelijk wie actief betrokken is. Zit er iemand in B die men er wel graag bij wilt hebben? Dan vraagt de groep om actievere deelname.

Er zijn altijd meer mogelijkheden dan je denkt.

Deze bijdrage is geschreven door Judith de Jong.

Naar de werkvormen