Specialist in faciliteren

Evalueren loont alleen als de criteria vooraf bekend zijn

Evalueren begint al bij de check-in

We evalueren heel wat af. Bezoek een hotel of een museum, koop een product op internet, nuttig een kopje koffie bij La Place, en je krijgt een mail met het verzoek om een beoordeling in te vullen. Zo’n beoordeling is altijd achteraf, maar een goede evaluatie begint al van tevoren.
Bij meetings begint de evaluatie al tijdens de check-in. Dan kun je om de verwachtingen van de deelnemers vragen:

  1. Wat moet er tijdens de meeting gebeuren zodat je na afloop tegen je collega’s zegt: ‘Dit was een verschrikkelijke meeting’?
  2. Wat moet er méér gebeuren, anders dan het tegenovergestelde van het voorgaande antwoord, zodat je na afloop tegen je collega’s zegt: ‘Dit was de beste meeting ooit’?

Stel eerst vraag 1, en daarna pas vraag 2. Laat de antwoorden op post-its schrijven. Plak de briefjes in aparte kolommen op een flip-overvel. Tijdens de meeting kun je nu sturen op het eindresultaat.

Tijdens de check-out vraag je de deelnemers welke post-its weggehaald kunnen worden, omdat ze niet uitgekomen zijn. Vervolgens kunnen de deelnemers aan de hand van de overgebleven post-its de meeting een cijfer geven. Door het flip-overvel mooi vorm te geven maak je deze werkvorm nog krachtiger.

Deze bijdrage is geschreven door Henri Haarmans.

Naar de werkvorm