Sommige mensen verknoeien erg mooie verhalen door zich tot de feiten te beperken (Robert C. Edwards)
Zet jij al storytelling in bij je meetings?
Ongemerkt zijn tv-reclames aan het veranderen van droge marketingboodschappen tot smeuïge verhalen. Wie er als eerste meebegonnen is, weet ik niet – misschien wel Centraal Beheer, met hun filmpjes die standaard eindigden met een ‘ongeluk’ en waar de laatste zin altijd was: ‘Even Apeldoorn bellen’.
Nu gaan de reclames echter verder. Over de maanden heen wordt in diverse spotjes een verhaal verteld. Denk maar terug aan de jolige supermarktchef van AH, het gezin bij de Jumbo of de buren uit de flat bij de Lidl. Verhalen blijken een krachtig middel om klanten aan je te binden.
Ook als facilitator of trainer kun je verhalen gebruiken om je boodschap duidelijker over te brengen. Denk aan het verhaal van de arme jongen die de dochter van de tsaar wil trouwen. Hij gaat op reis en ontmoet de vreemdste personen, die hem helpen alle gevaren te trotseren: een mooi verhaal van Grimm dat je kunt gebruiken bij de start-up van een project.
Het stappenplan voor het vertellen van een verhaal is simpel:
- Welke boodschap wil je vertellen?
- Zoek er een verhaal bij.
- Vertel het verhaal.
- Vraag wat de deelnemers eruit halen.
Maar een verhaal goed vertellen vraagt meer. Daar kun je en training voor volgen.