Specialist in faciliteren

Alles is onmogelijk, als je het maar wilt horen

Metamodelovertreding 8: Alles of niets

‘Iedereen vindt dat mijn team niet functioneert!’, barst de teamleider tegenover me los. Zijn frustratie is hoorbaar. ‘Ze vinden dat het team niet op tijd levert en niet volgens de vereiste kwaliteit. Kun je een workshop met het team beleggen om uit te zoeken wat er aan de hand is?’

Natuurlijk kan ik aan zijn verzoek voldoen: inventariseren wat er allemaal fout gaat, oorzaken opsporen en een verbeterplan opstellen. Vervolgens zal ik indicatoren opstellen waarop gemeten kan worden.

Toch stel ik hem eerst nog een vraag, want in zijn gefrustreerde tirade meen ik een ‘alles of niets’-uitspraak te herkennen: ‘Is er dan niemand die wel tevreden is?’

Na enige aarzeling meldt de teamleider dat er een paar salesmanagers zijn die tevreden zijn. En ja, ook de financiële afdeling is eigenlijk best tevreden. Maar de rest van de organisatie …

Mijn intuïtie was juist, en naar aanleiding van de reactie van de teamleider besluit ik een ander pad in te slaan: inventariseren waarom de betreffende salesmanagers wel tevreden zijn en dat  gebruiken om verbeteringen aan te brengen.

Tijdens de workshop blijkt al snel dat het team zich de gebeten hond voelt. Zij krijgen de schuld van alle fouten in het productieproces, terwijl die elders in de organisatie gemaakt worden. Door samen met hen te kijken naar wat er wel goed gaat, gaat bij hen de druk van de ketel en werken ze positief mee met het zoeken naar oplossingen.

Volg deze summercourse en verdien korting

Na de laatste bijdrage op 3 juli 2022 kun je korting verdienen op de training ‘De Magie van Effectieve Vragen Stelen‘.

Deze summercourse is geschreven door Theo Hoogink en Henri Haarmans.

Lees hier meer over het metamodel.

Naar de de training