Specialist in faciliteren

Als het niet te verkopen is, is het niet creatief (David Ogilvy)

Het creatieve proces

Er bestaan diverse manieren om in stappen ideeën te genereren en te realiseren. Bij de meeste methodes zijn de volgende vier fases herkenbaar:

  1. Activeren en analyseren:
    De deelnemers moeten geactiveerd worden om te gaan meedenken over het vraagstuk. Daarnaast moeten het vraagstuk en het speelveld verkend worden. Deze stap vraagt om een onderzoekende houding.
  2. Ideeën bedenken (divergeren):
    Er worden ideeën bedacht. Dit vraagt om een creatieve houding, als van een artiest. Alles mag. Geen enkel idee wordt afgekeurd. Hoe meer ideeën, hoe beter.
  3. Ideeën groeperen, prioriteren en selecteren (convergeren):
    Het grote aantal ideeën wordt teruggebracht tot één of enkele ideeën die gerealiseerd moeten worden. Dit vraagt om een goede beoordelende houding, zoals van een rechter.
  4. Ideeën uitvoeren:
    In deze fase worden de ideeën omgevormd tot een oplossing, een daadwerkelijk product. Dit vraagt om een resultaatgerichte houding, als van een strijder.

De komende maandagen vind je voor elk van deze vier fases een bijzondere werkvorm.

Deze bijdrage is geschreven door Henri Haarmans.

Naar de training