Integraal en optimaal begeleiden van groepen

Foto-impressie van de training ‘Faciliteren voor PhD-studenten’ aan het VUmc (dag 3)

Op 28 mei hebben Nel Mostert en Henri Haarmans de afsluitende dag van de training ‘Faciliteren voor PhD-studenten’ gegeven bij de het VUmc. Deze training is speciaal ontwikkeld voor PhD-studenten (AIO’s) die participatief onderzoek doen en daardoor veel met groepen werken. PhD-studenten zijn een bijzondere doelgroep, omdat:

  • ze eigen opdrachtgever zijn;
  • de opzet van de bijeenkomsten (workshops, focusgroepen etc.)  aan bepaalde wetenschappelijke eisen moet voldoen.
Inhoud dag 3

Op deze derde en laatste dag van de opleiding hebben Nel en Henri aandacht besteed aan het schrijven van een uitnodigingstekst voor de bijeenkomsten, Hiervoor is het AIDA-model behandeld. Verder zijn de deelnemers zelf, a.d.h.v. het creatieve proces, met ideeën gekomen voor hun vraag:

Hoe ga ik om met diversiteit in groepen?

Ze zijn door deze laatste aanpak in staat, bij bijv. kinderen, een creatief proces te faciliteren en ze hebben antwoord gekregen op hun vraag: “Hoe om te gaan met diversiteit in groepen”. Doordat ze de ideeën zelf  bedacht hebben en van een idee een oplossing gemaakt hebben, zullen deze ideeën eerder tot het gewenste resultaat leiden, dan wanneer ideeën aangedragen werden.

Foto-impressie

Meer informatie over deze opleiding vind je bij ‘Faciliteren voor PhD-studenten‘. Ben je geen PhD-student en wil je ook leren faciliteren, dan is de opleiding ‘Faciliteren van Professionals‘ een goede keuze.