Trainingen voor het integraal en optimaal begeleiden van meetings

Verslag van een inspirerende training ‘Faciliteren voor PhD-studenten’ aan het VUmc

Op 7, 18 en 28 mei 2018 hebben Nel Mostert en Henri Haarmans een training ‘Faciliteren voor PhD-studenten’ gegeven bij de het VUmc. De studenten kwamen van het VUmc, de Christelijke Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit, het Erasmus MC en Maastricht University. Deze training is speciaal ontwikkeld voor PhD-studenten (AIO’s) en onderzoekers die (participatief) praktijkgerichtonderzoek doen en daardoor veel met groepen werken. Om deze bijeenkomsten beter te kunnen begeleiden willen zij meer kennis opdoen van faciliteren.

PhD-studenten en onderzoekers zijn een bijzondere doelgroep, omdat:

  • ze eigen opdrachtgever zijn;
  • de opzet van de bijeenkomsten (workshops, focusgroepen etc.)  aan bepaalde wetenschappelijke eisen moet voldoen.

De training vond plaats in twee schitterende ruimtes op de 7e etage van de polikliniek van de VUmc met een mooi uitzicht over Amsterdam.

Tijdens de training gebruiken Nel en Henri veel facilitatietechnieken om kennis over te dragen. Hierdoor wordt de training heel dynamisch en is deze veel meer gericht op samen vormgeven. Dat wordt ook opgemerkt door één van de deelnemers die aan het eind opmerkt:

“Jullie hebben ons laten ervaren hoe wij facilitatietechnieken kunnen inzetten tijdens onze bijeenkomsten op scholen en met ouders. Dank je wel hiervoor.”

Inhoud dag 1

Op de eerste dag is met name aandacht besteed aan de theorie achter de intake, het meeting spectrum, het verschil tussen interventies, methodes en werkvormen, het gebruik van materialen en meervoudige intelligenties.

Inhoud dag 2

De dag staat in het teken van drie onderwerpen:

1. Het ontwerpen van een eigen workshop

De belangrijkste leerpunten van de deelnemers in dit onderdeel waren:

  • Let tijdens het ontwerp goed op wat je wilt bereiken.
  • Verplaats je in de deelnemer en loop dan nog een keer je programma door.
  • Neem genoeg tijd voor elk onderdeel en gebruik niet te veel verschillende werkvormen.
  • Ontwikkel je ontwerp in stapjes.

2. Het zelf uitvoeren van een werkvorm uit het gemaakte ontwerp

De belangrijkste leerpunten van de deelnemers in dit onderdeel waren:

  • De groep het werk laten doen.
  • Wees niet bang voor stiltes.
  • Wees flexibel.

3. Uitvoeren van een werkvorm die ze zelf voorgesteld hebben

De trainers hebben genoten van de uitvoering van de sleutelbos-kennismaking, de woordenwolk, de toverstok of heliumstick, Insuline-tikkertje en de schrijfestafette. Tijdens deze uitvoering lieten de deelnemers goed zien dat ze ontspannen voor de groep kunnen staan.

Inhoud dag 3

Op deze derde en laatste dag van de opleiding hebben Nel en Henri aandacht besteed aan het schrijven van een uitnodigingstekst voor de bijeenkomsten. Hiervoor is het AIDA-model behandeld. Verder zijn de deelnemers zelf, a.d.h.v. het creatieve proces, met ideeën gekomen voor hun vraag:

Hoe ga ik om met diversiteit in groepen?

Ze zijn door deze laatste aanpak in staat, bij bijv. kinderen, een creatief proces te faciliteren en ze hebben antwoord gekregen op hun vraag: “Hoe om te gaan met diversiteit in groepen”. Doordat ze de ideeën zelf  bedacht hebben en van een idee een oplossing gemaakt hebben, zullen deze ideeën eerder tot het gewenste resultaat leiden, dan wanneer ideeën aangedragen werden.

Als PhD ook leren faciliteren?

Dat kan op 20 februari 2019 starten Nel en Henri een nieuwe training wederom bij het VUmc. Er zijn nog een paar plekken vrij.

Meer info en aanmelden

 

Foto-impressies