De battle: Inhoud versus Proces
Tijdens de trainingen die we bij de Facilitation Academy geven hameren we er steeds op dat het cruciaal is dat je je als facilitator volledig richt op het proces en er voor zorgt dat je inhoud (content) neutraal bent. Met inhoud neutraal wordt bedoeld dat je geen inhoud inbrengt of inhoud waardeert. … Lees meer
Ja, maar … met Yes. And kan alles!
De Ja maar-battle, je hebt het vast al eens meegemaakt. Twee gesprekspartners beginnen steeds ieder hun zin met “Ja, maar..” gevolgd door een tegenwerping op het voorgaande. Ja, maar leidt vaker tot besluiteloosheid en frustratie dan tot een constructief plan. Hoe doorbreek je die woordenstrijd? He … Lees meer
5 Tips om een standaard aanpak inspirerend te maken
Tijdens trainingen krijg ik regelmatig de volgende vraag: “Binnen ons bedrijf hanteren we een standaard aanpak (proces) voor het beantwoorden van specifieke vragen of voor het oplossen van problemen. Dat proces passen we geregeld toe. Nu merken we in de uitvoering dat de medewerkers die hierbij betr … Lees meer
Hoe bewust communiceer jij voor de groep?
Als je met groepen werkt wordt er veel gecommuniceerd. Meestal gaat dat goed. Je hebt een programma voorbereid en in deze voorbereiding zitten ook de woorden die je wilt gebruiken. Echter, soms loopt de communicatie en de interactie geheel anders dan in je voorbereiding. Dan moet je echt aan de bak! … Lees meer
Een goede check-out: net zo belangrijk
Een goede check-out is voor een meeting net zo belangrijk als een goede check-in. Ook voor de check-out geldt dat opdrachtgevers daar vaak geen tijd aan willen besteden. Veel gehoorde opmerkingen hierover zijn: “We hebben toch alles al gezegd?”, of “De acties zijn toch nu vastgesteld, dan hoeven we … Lees meer
Weerstand: energieslurper of energiebooster?
Ik werk als trainer/facilitator veel met groepen en in het verleden trapte ik toch nog regelmatig in de ‘weerstand val’. Zeker als ik moe was of mijn focus richtte op een lastig programma, zag ik de weerstand (te) laat. Het grappige is dat weerstand vaak een niet effectieve impuls op roept. In veel … Lees meer
Een goede check-in: o zo belangrijk
Veel opdrachtgevers willen tijdens een workshop de deelnemers zo snel mogelijk aan de oplossing van hun vraagstuk laten werken. Tijd om even contact met elkaar te maken wordt vaak als overbodig gezien. “We kennen elkaar al en de deelnemers weten al waarvoor de bijeenkomst is”, of woorden van gelijke … Lees meer
Waarderend omgaan met kritiek
Iedereen doet wel eens iets onhandigs, toch? Ik in ieder geval wel helaas… Afgelopen week kreeg ik na afloop van een workshop complimenten voor de rust en openheid die ik uitstraalde. Een deelnemer mailde: “Knap hoe jij elke vraag, elke opmerking ontvangen kan en niet af wijst. Ik voelde geen 1x een … Lees meer