De Logische Niveaus
De theorie van de Logische Niveaus van leren (ook wel de Logische Niveaus van verandering en/of de Logische Niveaus van denken) is ontwikkeld door Bateson en Dilts. De theorie gaat ervan uit dat er 6 logische niveaus zijn, waarin we leren (veranderen) en functioneren. De logische niveaus zijn een kr … Lees meer
Het Metamodel
Achtergrond Als we via onze vijf zintuigen de werkelijkheid waarnemen, spelen drie processen (on)bewust een rol: Weglatingen We laten waarnemingen weg. Dat is maar goed ook, want als we alles zouden vertellen wat via onze vijf zintuigen binnenkomt dan krijgen we ellelange verhalen. Probeer maar eens … Lees meer
Integrale aanpak
Een van de uitgangspunten van de Facilitation Academy is de integrale aanpak voor het begeleiden van groepen. Meetings leveren een beter resultaat op door als facilitator oog te hebben voor een goede balans tussen de drie perspectieven: Het persoonlijke commitment en de persoonlijke inbreng van de d … Lees meer
Het Meeting Spectrum
Meetings kunnen grofweg verdeeld worden in vijf typen: Meedelen De meetings kenmerken zich door kennisoverdracht of het brengen van een boodschap. Voorbeeld: colleges, lezingen, TED-talks, inauguraties, troonrede, key-note op een congres. Aanbieden De meetings is gericht op het verkopen van ideeën o … Lees meer
Meervoudige Interesses
De theorie In de jaren 80 van de vorige eeuw ontwikkelde Howard Gardner zijn theorie rondom Meervoudige Intelligenties[1]. Gardner is van mening dat IQ niet de enige maatstaf is om intelligentie te meten. Hij stelt namelijk dat we met een IQ-test alleen maar meten of iemand reken- en taalslim is. Zi … Lees meer