Integraal en optimaal begeleiden van groepen

Plaatjes plakken

In de Quest scheurkalender van 19 augustus werd de volgende vraag gesteld:

Zijn er mensen die beter zijn in het onthouden van visuele informatie dan Tekst?

Het antwoord was:
Ja. Sterker: vrijwel iedereen onthoudt plaatjes gemakkelijker dan tekst. Paul Foos, hoogleraar psychologie aan de University of North Carolina toonde dat al in 2008 aan met verschillende experimenten. Hij zette zijn proefpersonen achter een computer en vroeg ze om een lijst van 54 willekeurige begrippen, zoals ‘baby’ en ‘walvis’, ‘handboeien’ te leren. Soms kregen de deelnemers alleen de woorden te zien in blokletters, soms keken ze naar plaatjes waarin de begrippen waren uitgebeeld. Wat bleek? Gemiddeld onthielden de proefpersonen 1,5 keer zo veel van de visuele informatie als van de woordjes. Volgens Foos onthouden we tekst minder goed, omdat we vaak erg vluchtig lezen. Bij een tweede experiment maakte hij de woorden daarom minder goed leesbaar door ze in een raster te zetten. De deelnemers werden zo gedwongen om beter naar de tekst te kijken. Dat betaalde zich onmiddellijk uit. Ineens onthielden de proefpersonen de woorden bijna net zo goed als de plaatjes.

Kanttekeningen
  1. Voor zo ver ik weet is niet onderzocht hoeveel tijd het kost om een plaatje te interpreteren en hoeveel tijd het kost om een een woord in een raster goed te lezen?
    Mogelijk gaat het interpreteren van een plaatje sneller.
  2. De voorbeeldwoorden die genoemd worden, zijn kort, dus ook snel te lezen. Wat gebeurt er met woorden die veel langer zijn en wel in een eenvoudig beeld te vangen zijn, zoals ‘schilderijlijst’, ‘boekenkastplank’?
  3. Als je een visuele samenvatting maakt van een gesprek of situatie, dan is dat in één oogopslag te interpreteren. Een uitgeschreven tekst kost meer tijd.
  4. Aan de andere kant: de verbeelding van een woord moet wel duidelijk zijn voor de kijker. Mensen die rebussen oplossen zullen dit waarschijnlijk wel herkennen. Soms is echt onduidelijk wat de tekenaar met een beeld bedoelt.
Conclusie

Ja, het is goed om veel met plaatjes te werken. Zeker in situaties waarin de lezer/kijker weinig tijd heeft, bijvoorbeeld tijdens een workshop of een training.

Maar net zo belangrijk is dat de plaatjes goed te interpreteren zijn. Volg om dit laatste te bereiken een training ‘Visueel Faciliteren’. Bij de Facilitation Academy biedt Wouter Niks er twee aan:

Vergroot je Impact met Zakelijk Tekenen (Visueel Faciliteren level 1). Deze training wordt weer gegeven op 19 september.

Zet de volgende stap met Zakelijk Tekenen (Visueel Faciliteren level 2). Deze training wordt gegeven op 21 oktober.