Succesvolle training voor business-analisten bij Glencore
Gisteren hebben Marc en Henri een training ‘Introductie faciliteren‘ verzorgd voor de business-analisten van Glencore. Glencore International AG handelt in metalen, mineralen, energie en agrarische producten. Glencore is daarnaast ook actief betrokken bij de productie van deze producten.
De business-analisten hebben periodiek overleg met de key-users van de verschillende vestigingen in Europa. Ze willen meer ervaring opdoen in het begeleiden van groepen om zo de bijeenkomsten beter vorm te kunnen geven.
De training die we gegeven hebben richtte zich op de drie perspectieven die in elke groep aanwezig zijn. Die drie perspectieven hebben we vervolgens gebruikt om de bijeenkomst te versterken. We hebben via het IK-perspectief gekeken naar het belang van de business-analisten. Via het WIJ-perspectief naar het belang van de deelnemers. En via het HET-perspectief naar de opbouw van de bijeenkomst. In deze laatste stap hebben we aandacht besteed aan het meeting-spectrum om de opbouw van de bijeenkomst vast te stellen en het zandlopermodel om de het resultaat van de bijeenkomst scherp te krijgen. Vanuit dit resultaat kan vervolgens de bijeenkomst ontworpen worden.
Een paar reacties van de deelnemers:
I do feel like I’ve learned enough to continue working on this or other cases. It’s put more tools in my toolbox which I can use at a later stage. Added benefit is that we are (finally) no longer underestimating the amount of work go into this big Key User Meetings, and that the veil of ‘doen we even’ has been lifted from our eyes.
The greatest added benefit is that we were finally able to take some time to prepare a big event, and were forced to plan and think ahead.
Bob SmitYes, I think that I have learned a useful approach for this case. For me, the ‘hourglass’ serves as a good template/reminder of the elements to consider when designing a workshop around a topic. The different techniques we discussed and experienced throughout the day seem like useful tools to use.
The biggest challenge is still in the preparation.
Sander van Arendonk