Specialist in faciliteren

Begeleiden van Dialogen 2 – Inspraak en Dialoog


Organiseer je wel eens inspraakavonden, klantenpanels, heisessies, ronde tafels, intervisie- of discussiebijeenkomsten?
Ben je betrokken bij burgerparticipatie en deep democracy?

Dan weet je hoe lastig het is om mensen dichter bij elkaar te brengen en verschillen te overbruggen.

Vele meningen en inzichten moeten op één of andere manier samengebracht worden tot een betekenisvol geheel. En dan het liefst nog op een manier dat iedereen zich er in herkent, zich betrokken voelt bij de uitkomst en met een ‘positief’ gevoel naar huis gaat.

Dat vraagt om een professionele begeleiding door een facilitator of dagvoorzitter die zowel de inhoud, de groep als het individu tot zijn recht laat komen. In deze training kun je je verder bekwamen in jouw rol als moderator, intervisie- of dialoogbegeleider.
Je leert hoe de principes van de Socratische dialoog helpen om inzicht in en begrip voor elkaars denkpatronen te vergroten.

Resultaat

Na deze training kun je met vol vertrouwen een dialoog begeleiden.

Leerdoelen
  • Kennis van verschillende typen begeleide bijeenkomsten.
  • Verkrijgen van inzicht in de factoren die de effectiviteit van een bijeenkomst bepalen.
  • Inzicht in jouw eigen rol en kenmerken als facilitator/moderator.
  • Opdoen en verbeteren van dialoogvaardigheden.
  • Vaardigheden met het voorbereiden, organiseren en opvolgen van bijeenkomsten.
Inhoud

In twee dagen krijg je dieper inzicht in:

  • wat jouw rol als facilitator/moderator met zich mee brengt,
  • welke benaderingen je kunt kiezen,
  • hoe je kunt zorgen voor een productieve en betekenisvolle conversatie. Hiervoor krijg je praktische tips en oefen je met dialoogvaardigheden.

Tijdens de training worden de volgende methodes en werkvormen behandeld: de socratische dialoog, intervisiebegeleiding, de Lagerhuisdiscussie, de vissenkom, etc.

Door veel te oefenen met dialoogvormen vergroot je je eigen vaardigheid om van je bijeenkomst een succes te maken.

Onderwerpen
  • typen bijeenkomsten.
  • begeleidings- en dialoogvormen.
  • aandacht voor inhoud, individu én collectief.
  • betrekken en participeren.
  • rolverdeling inhoudsverantwoordelijke, procesbegeleider en deelnemers.
  • de Socratische dialoog.
  • conversatie, dialoog of discussie?
  • voorbereiding en organisatie.
  • zaalopstellingen.
  • vraagtechnieken en actief luisteren.
  • interventievormen.
  • valkuilen en tips bij inspraakbijeenkomsten.
  • afronden van de bijeenkomst en oogsten van het resultaat.
  • opvolging van de uitkomsten.
Follow-up

Na deze training kun je je door ons laten coachen bij het voorbereiden en realiseren van je volgende bijeenkomst.

Wat klanten ervan vinden

Over deze nieuwe training zijn nog geen beoordelingen geschreven.

Onze reviewpolicy vind je terug op de pagina ‘Onze regels‘.

Trainingsinformatie



15 mei 2024

De training wordt gegeven op 15 en 16 mei 2024 van 09:30 - 17:00 uur.

8 oktober 2024

De training wordt gegeven op 8 en 9 oktober 2024 van 09:30 - 17:00 uur.

Kontakt der Kontinenten in Soesterberg.
2 dagen
Minimaal 4 en maximaal 8
Voor wie

Voor professionals die incidenteel of regelmatig bijeenkomsten (willen gaan) begeleiden, faciliteren, voorzitten of modereren. Het kan bijvoorbeeld gaan om informatieavonden, ronde tafel gesprekken, kennissessies, intervisie- of discussiebijeenkomsten.


Investering

De investering voor deze training van 2 dagen bedraagt € 1065 excl. BTW. Boek je deze training meer dan 30 dagen voor de startdatum dan krijg je een early-bird korting van € 50 excl. BTW.
Dit bedrag is inclusief trainingsmateriaal op PDF en koffie/thee.

Voor deze opleiding gelden de Algemene voorwaarden en de privacy verklaring, zoals vermeldt op de pagina contact.


In-company
De training wordt ook in-company gegeven. Neem hiervoor contact met ons op. Voor deze opleiding gelden de Algemene voorwaarden en de Privacy verklaring

Trainingsaanpak

Download de folder
Contact

Blijf op de hoogte

Over nieuwe trainingen en technieken, meld je hier aan.

De trainer(s)

Arjan van Bommel

zijn achtergrond als organisatiepsycholoog is zichtbaar in zijn aanpak van communicatie- en gedragsgerichte training van professionals.