Integraal en optimaal begeleiden van groepen

De volgende struikelblokken zijn aangedragen door de deelnemers:

  • Doorvragen, doorvragen, doorvragen tot je de werkelijke essentie te pakken hebt bij de OG.
  • Het structureren van het gesprek/mijn eigen inbreng; Het herpakken bij een tegenslag/terugval
  • Aan het eind van mijn workshop lopen de deelnemers vaak weg naar de volgende afspraak. Ik weet nog steeds niet hoe ik dat kan voorkomen en de workshop goed kan afronden.
  • Zelf de oplossing willen aandragen als ik merk dat de groep vastloopt.
  • Komen tot een besluit met een groep.
  • Als zaken niet te clusteren zijn, hoe dan verder?
  • Dat ik veel te veel tijd kwijt ben met de voorbereiding omdat ik op alles voorbereid wil zijn. Ik denk vaak dat ik de expert moet zijn, weet dat dat niet zo is. Struikelblok of gewoon een kwestie van meer ervaring op doen?
  • Uitstraling voor een groep; van nature kom ik streng over, hetgeen voor mij eerder een serieuze gezichtsexpressie is. Hoe kan ik dit ombuigen?
  • Deelnemers willen graag een creatieve sessie, maar tijdens de sessie merk ik dat ze maar moeilijk hun vooraf bedachte “goede ideeën” kunnen loslaten en deze steeds weer inbrengen bij de brainstorm.
  • Mensen die (toch) niet meekomen in wat vrijere werkvormen. Niet onmogelijk, wel moeilijk.
  • De vraag achter de vraag achterhalen.
  • Iedereen meekrijgen, niet zelf te snel met oplossing komen.
  • Verkopen aan het eind.
  • De verleiding weerstaan om me met de inhoud te bemoeien.
  • Een wat aaibaardere eerste indruk.
  • inspiratie werkvormen voor sessie – hiervoor ga ik.
  • Omgaan met weerstand.
  • Veel activiteiten leuk vinden.
  • Onwillige deelnemers in een actieve stand krijgen.
  • Soms te snel willen.
  • De lat te hoog leggen.
  • Switchen in mijn programma als de energie eruit is of er weerstand is.
  • storytelling en welke werkvorm.