Specialist in faciliteren

Blog archief

De cocktailevaluatie

Doel Deze werkvorm kun je gebruiken een training of workshop te evalueren met de deelnemers. Bruikbaar bij  Elke training of workshop die je wilt evalueren en die je met een ‘feestje’ wilt afronden. Meervoudige interesses Visueel-ruimtelijk, intrapersoonlijk, interpersoonlijk. Aanpak Voorbereiding … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De cocktailevaluatie

De reviewcarrousel

Doel Het reviewen of auditen van een document door een groep gelijkwaardige reviewers zodanig dat ze zich aan het eind van de review committeren aan het resultaat. Bruikbaar bij  Deze werkvorm werkt het handigst bij losse items, zoals eisen en … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De reviewcarrousel

De snelhechter

Doel Deze werkvorm kun je gebruiken om: Deelnemers hun hoofd leeg te laten maken. Het associatief vermogen van de deelnemers te vergroten. Bruikbaar bij  Trainingen en workshops. Meervoudige interesses Verbaal-Linguïstisch. Aanpak Verdeel de groep in viertallen: A, B, C resp. … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De snelhechter

Music Association

Doel Het doel van deze werkvorm kan verschillend zijn: Landen in de ruimte, focus aanbrengen, je stem laten horen, deelnemers laten ervaren dat communicatie bij iedereen een andere associatie kan oproepen. Bruikbaar bij  Bij de aanvang van elke meeting. Meervoudige … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Music Association

Kers op de taart

Doel Het doel van deze werkvorm is elkaar beter te leren kennen. Bruikbaar bij  Bij aanvang van elke workshop. Meervoudige interesses Visueel-ruimtelijk, Interpersoonlijk Aanpak De traditionele uitvoering van deze werkvorm (We hebben gemeen …)  is een beetje saai. Door de … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Kers op de taart

De visuele Intake

Doel Het duidelijk krijgen wat het doel van een bijeenkomst is. Bruikbaar bij  Het duidelijk krijgen wat het doel van een bijeenkomst is. Meervoudige interesses Verbaal-linguïstisch, visueel-ruimtelijk en interpersoonlijk. Aanpak Bereid het intakegesprek voor en bedenk maximaal 6 kernvragen die … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De visuele Intake

Radiocommercials

Doel Ideeën generen voor een jubileum, lustrum, heidag etc. Bruikbaar bij  Workshops waarin je opzoek gaat naar innovatieve oplossingen voor producten, marketingstrategie, communicatiemethoden, enz. Meervoudige interesses Verbaal-Linguïstisch, interpersoonlijk Aanpak Verdeel de groep in drietallen. Zorg er voor dat elk drietal … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Radiocommercials

De soepkom

Doel Oplossingen beschrijven/bedenken om bijeenkomsten die in de soep lopen uit de soep te halen. Bruikbaar bij  een brainstorm. een training om vooraf een inventarisatie te doen van de problemen waar de deelnemers tegenaanlopen en aan het eind te inventariseren … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De soepkom

Welkom ABC

Doel Energie opwekken, groepsgevoel creëren en elkaar beter leren kennen. Bruikbaar bij Workshops van een dag waarbij groep elkaar nog niet goed kent. Meervoudige interesses Verbaal-linguïstisch, Lichamelijk-kinesthetisch en Logisch-mathematisch Aanpak Hang drie A4 met daarop A, B resp. C goed … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Welkom ABC

After lunch reflectie

Doel Een zelfreflectie voor de deelnemers om even voor zichzelf de voortgang te monitoren. Bruikbaar bij Alle workshops en trainingen van minimaal één dag. Direct na de lunch of als er een avondsessie is, kan het ook na het diner. … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor After lunch reflectie