Specialist in faciliteren

Blog archief

De soepkom

Doel Oplossingen beschrijven/bedenken om bijeenkomsten die in de soep lopen uit de soep te halen. Bruikbaar bij  een brainstorm. een training om vooraf een inventarisatie te doen van de problemen waar de deelnemers tegenaanlopen en aan het eind te inventariseren … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De soepkom

Welkom ABC

Doel Energie opwekken, groepsgevoel creëren en elkaar beter leren kennen. Bruikbaar bij Workshops van een dag waarbij groep elkaar nog niet goed kent. Meervoudige interesses Verbaal-linguïstisch, Lichamelijk-kinesthetisch en Logisch-mathematisch Aanpak Hang drie A4 met daarop A, B resp. C goed … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Welkom ABC

After lunch reflectie

Doel Een zelfreflectie voor de deelnemers om even voor zichzelf de voortgang te monitoren. Bruikbaar bij Alle workshops en trainingen van minimaal één dag. Direct na de lunch of als er een avondsessie is, kan het ook na het diner. … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor After lunch reflectie

Ja, maar …, ja en …

Doel Deelnemers ‘ja, maar … ‘-gedrag laten ervaren. Stimuleren van het denkvermogen van de deelnemers om met wilde ideeën te komen. Bruikbaar bij Creatieve workshops en workshops waarin naar oplossingen gezocht moet worden. Meervoudige Interesses Verbaal-linguïstisch, interpersoonlijk Aanpak Laat de … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Ja, maar …, ja en …

We hebben gemeen …

Doel Op een snelle en vrolijke manier iets meer van elkaar te weten komen. Bruikbaar bij Alle kennismakingen, maar vooral de eerste bijeenkomst na een vakantieperiode. Meervoudige Interesses Verbaal-linguïstisch, interpersoonlijk Aanpak Na zijn of haar vakantie wil iedereen graag wat … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor We hebben gemeen …

Zintuiglijk verrijken

Doel De impactwaarde van een idee verhogen. Bruikbaar bij Het meer body geven van een idee en aspecten toe te voegen waaraan je eerst niet gedacht hebt. Meervoudige Interesses Afhankelijk van de zintuigen worden één of meer meervoudige interesses geraakt. … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Zintuiglijk verrijken

De Disney-strategie

Achtergrond Walt Disney was een meester in het realiseren van vernieuwende creatieve ideeën en was in staat op basis hiervan een groot zakenimperium op te bouwen. Hij maakte zijn dromen waar. Dat heeft geresulteerd in schitterende tekenfilms die op het … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De Disney-strategie

De quiz

Doel Kennis deelnemers testen om daarmee vast te stellen welke kennis nog overgedragen moet worden. Deelnemers na laten gaan denken over het onderwerp van de meeting. Bruikbaar bij In de activerende stap van een workshop waarbij kennis van het onderwerp … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De quiz

De toverstok en de knikker

Doel Deelnemers laten ervaren hoe het voelt als ze naast  verantwoordelijk zijn voor hun eigen taak ook verantwoordelijk worden voor een gemeenschappelijke taak. Bruikbaar bij Teams naar de fase Performing brengen. Meervoudige Interesses Lichamelijk-kinesthetisch, interpersoonlijk Aanpak De werkvorm is een … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor De toverstok en de knikker

Subgroepen maken

Doel Een grote groep verdelen in kleinere groepen om zo minder assertieve deelnemers meer gelegenheid te geven om ook een bijdrage te leveren. Bruikbaar bij Alle groepen vanaf 6 deelnemers. Meervoudige Interesses Afhankelijk van de gekozen manier. Aanpak Bij het … Lees meer

Reacties uitgeschakeld voor Subgroepen maken