Specialist in faciliteren

De Barista

Doel

Deelnemers bij binnenkomst van de meeting onthaasten, stimuleren van de smaak- en reukzin en creëren van een ontspannen sfeer waarin de deelnemers met elkaar in contact kunnen komen.

Bruikbaar bij

Bij het opstarten van elke online meeting.

Meervoudige interesse

Visueel-ruimtelijk, intrapersoonlijk, interpersoonlijk.

Aanpak

Voorbereiding

  • Zoek op internet naar een aantal foto’s van dranken die wilt serveren en zoek op youtube naar video’s waarin dat drankje bereid wordt.
  • Plaats de foto’s op een webpagina met achter elke foto een link naar de youtube-film waarin dat drankje bereid wordt. Je kunt ook dit voorbeeld gebruiken.
  • Kun je geen gebruik maken van webpagina, dan kan een whiteboard (Miro, Mural, Conceptboard) natuurlijk ook.
  • Maak vooraf een aantal break-out rooms klaar. Elke break-out biedt plaats aan drie – vier personen. Geef ze speciale namen, bijvoorbeeld: tafel 1, tafel 2, stamtafel, tafel bij het raam, etc.
  • Pas je welkom tekst van de waiting room aan van de voorbeeld tekst in de PDF die je kunt downloaden. Het is essentieel dat alle hierin genoemde onderdelen benoemd worden.

Uitvoering

  • Laat de deelnemers in kleine groepjes binnen.
  • Vertel dat de barista graag een drankje voor ze bereidt. Stuur vervolgens de link van de webpagina of het whiteboard waar de drankjes op staan via de chat naar de afzonderlijke deelnemers met de opdracht om op de link te klikken en een drankje te bestellen. Het drankje kunnen ze meenemen naar de break-out room.
  • Na 30 – 60 seconden plaats je de deelnemers in de break-out.
  • 10 minuten na de officiële start van de meeting sluit je de break-out rooms.
  • Als iedereen weer plenair is vraag je of het drankje gesmaakt heeft en welk effect deze opening op hen heeft gehad.
Bron

Henri Haarmans

Download deze werkvorm

Naar de training