Radiocommercials
Doel
Ideeën generen voor een jubileum, lustrum, heidag etc.
Bruikbaar bij
Workshops waarin je opzoek gaat naar innovatieve oplossingen voor producten, marketingstrategie, communicatiemethoden, enz.
Meervoudige interesses
Verbaal-Linguïstisch, interpersoonlijk
Aanpak
- Verdeel de groep in drietallen.
Zorg er voor dat elk drietal een Smartphone, tablet of laptop heeft. - Elk drietal doorloopt de volgende stappen:
- Elke deelnemer zoekt op de site van de radiocloud zijn of haar favoriete radioreclame op. Heeft iemand geen favoriete reclame laat hem of haar dan een reclame zoeken.
- Start met de reclame van de eerste deelnemer. Luister er gezamenlijk naar.
- Ga aan de hand van deze radioreclame met elkaar in gesprek en bepaal met elkaar op welke ideeën de radioreclame je voor het vraagstuk brengt.
- Schrijf deze ideeën op aparte post-its op.
- Ga door met de volgende geselecteerde reclame.
- Heeft iedere deelnemer in je groepje zijn reclame laten horen, kies dan samen welk verhaal je verder uit wilt werken. Dat kan een combinatie zijn twee of drie ideeën.
- Leg dit verhaal in een paar zinnen vast.
- Als de verhaallijn staat en er is nog tijd over, voeg dan elementen toe zoals:
- Wat zie je?
- Wat hoor je?
- Wat voel je?
- Wat ruik je?
- Wat proef je?
- Welk personen doen nog meer mee in het verhaal?
M.a.w. je kleurt het verhaal verder in, zodat het echt gaat leven.
- Als elk drietal zijn verhaal af heeft, worden de verhalen plenair vertelt en wordt er één verhaal gekozen om verder uit te gaan werken.
Tip en variatie
In het PDF-bestand staat nog een variatie en de online variatie.