De soepkom
Doel Oplossingen beschrijven/bedenken om bijeenkomsten die in de soep lopen uit de soep te halen. Bruikbaar bij een brainstorm. een training om vooraf een inventarisatie te doen van de problemen waar de deelnemers tegenaanlopen en aan het eind te inventariseren of de deelnemers oplossingen hebben g … Lees meer
Welkom ABC
Doel Energie opwekken, groepsgevoel creëren en elkaar beter leren kennen. Bruikbaar bij Workshops van een dag waarbij groep elkaar nog niet goed kent. Meervoudige interesses Verbaal-linguïstisch, Lichamelijk-kinesthetisch en Logisch-mathematisch Aanpak Hang drie A4 met daarop A, B resp. C goed versp … Lees meer
After lunch reflectie
Doel Een zelfreflectie voor de deelnemers om even voor zichzelf de voortgang te monitoren. Bruikbaar bij Alle workshops en trainingen van minimaal één dag. Direct na de lunch of als er een avondsessie is, kan het ook na het diner. Meervoudige Interesses Intrapersoonlijk Aanpak Voorbereiding Teken ee … Lees meer
Ja, maar …, ja en …
Doel Deelnemers ‘ja, maar … ‘-gedrag laten ervaren. Stimuleren van het denkvermogen van de deelnemers om met wilde ideeën te komen. Bruikbaar bij Creatieve workshops en workshops waarin naar oplossingen gezocht moet worden. Meervoudige Interesses Verbaal-linguïstisch, interpersoonlijk Aanpak Laat … Lees meer
We hebben gemeen …
Doel Op een snelle en vrolijke manier iets meer van elkaar te weten komen. Bruikbaar bij Alle kennismakingen, maar vooral de eerste bijeenkomst na een vakantieperiode. Meervoudige Interesses Verbaal-linguïstisch, interpersoonlijk Aanpak Na zijn of haar vakantie wil iedereen graag wat over zijn vakan … Lees meer
Zintuiglijk verrijken
Doel De impactwaarde van een idee verhogen. Bruikbaar bij Het meer body geven van een idee en aspecten toe te voegen waaraan je eerst niet gedacht hebt. Meervoudige Interesses Afhankelijk van de zintuigen worden één of meer meervoudige interesses geraakt. Aanpak Pak een idee en laat de deelnemers he … Lees meer
De Disney-strategie
Achtergrond Walt Disney was een meester in het realiseren van vernieuwende creatieve ideeën en was in staat op basis hiervan een groot zakenimperium op te bouwen. Hij maakte zijn dromen waar. Dat heeft geresulteerd in schitterende tekenfilms die op het moment van verschijnen uniek waren in de markt. … Lees meer
De quiz
Doel Kennis deelnemers testen om daarmee vast te stellen welke kennis nog overgedragen moet worden. Deelnemers na laten gaan denken over het onderwerp van de meeting. Bruikbaar bij In de activerende stap van een workshop waarbij kennis van het onderwerp een vereiste is en waarbij deze kennis niet pe … Lees meer
De toverstok en de knikker
Doel Deelnemers laten ervaren hoe het voelt als ze naast verantwoordelijk zijn voor hun eigen taak ook verantwoordelijk worden voor een gemeenschappelijke taak. Bruikbaar bij Teams naar de fase Performing brengen. Meervoudige Interesses Lichamelijk-kinesthetisch, interpersoonlijk Aanpak De werkvorm … Lees meer
Subgroepen maken
Doel Een grote groep verdelen in kleinere groepen om zo minder assertieve deelnemers meer gelegenheid te geven om ook een bijdrage te leveren. Bruikbaar bij Alle groepen vanaf 6 deelnemers. Meervoudige Interesses Afhankelijk van de gekozen manier. Aanpak Bij het maken van subgroepen onderken ik twee … Lees meer